niedziela, 24 lipca 2016

W stanie zawieszenia




Zostań, jeśli kochasz

Autor: Gayle Forman
Tytuł oryginału: If I Stay
Liczba stron: 248
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Data wydania: 10 wrzesień 2014
Cena okładkowa: 24, 90,-


       Życie to dziwka. Jednego dnia osoba posiada wspaniałą rodzinę, by następnego ją stracić. Śmierć czyha na każdym kroku, skrada się, zagląda i śmieje się w twarze niewinnych istot. Okrutne, prawda?

      Siedemnastoletnia Mia w tragicznym wypadku samochodowym traci oboje rodziców oraz młodszego braciszka. Samej jej jednak udaje się przeżyć. Przebywa ona natomiast w dziwnym zawieszeniu. Obserwuje wszystko co dzieje się na sali operacyjnej i na korytarzu z jej najbliższymi. Nie jest ona duchem- nie przenika ścian. Trwając w tym położeniu między życiem, a śmiercią wspomina swoją przeszłość i zarazem próbuje podjąć decyzję czy poddać się, umrzeć czy obudzić się jako sierota. 
Jaką decyzję podejmie?

Czasem człowiek dokonuje w życiu wyboru, a czasem to wybór stwarza człowieka

       Długo zwlekałam zanim zdecydowałam się sięgnąć po tę pozycję Kompletnie nie byłam przekonana do fabuły, a i długość skutecznie mnie odpychała od lektury. No bo jakim cudem stworzyć coś fajnego w nieco ponad dwustu stronach? Mało wykonalne. A jednak, gdy tylko zaczęłam czytać tę powieść absolutnie przepadłam. Historia mnie pochłonęła do tego stopnia, że przeżywałam wszystko co działo się z główną bohaterką jakbym w jednej chwili stała się ona moją bratnią duszą.

    "Zostań, jeśli kochasz" to unikatowa, jedyna w swoim rodzaju lektura o podejmowaniu ciężkich decyzji, które mogą zaważyć o przyszłości naszej i innych. Traktuje ona o sile miłości, o samotności i przyjmowaniu tego co zsyła nam los. Początkowo nic na to nie wskazywało, bo zabierając się za tę książkę, czytelnik spodziewa się kolejnej młodzieżówki pełnej schematów. Nie tym razem!

     Gayle Forman przy pomocy lekkich jak powiew letniego wiaterka, pozbawionych patosu słów opisała ciężką, smutną historię, która mimo wszystko zasiewa ziarnko nadziei. Książka nie przytłacza, nie odbiera nam sił, a wręcz przeciwnie częstuje nas wspaniałymi życiowymi prawdami, które podnoszą człowieka z kolan.

     Ów pozycja wydawnicza jest wręcz naszprycowana muzyką. Czytając tę wzruszającą historię można poczuć jak muzyka rozchodzi się po całym naszym ciele. Czytelnik może poczuć się jak samotna nutka wędrująca po pięciolinie z ogromną gracją. Takie silne emocje już dawno nie odczuwałam.

     Cóż mogę więcej dodać? Serdecznie polecam "Zostań, jeśli kochasz". Mądra, nietuzinkowa, miejscami zabawna, życiowa. Po prostu cudowna! Dla takich książkowych perełek warto żyć!


Ocena: 8/10

*cytat pochodzi z książki

10 komentarzy:

  1. Ta książka dopiero przede mną. Ale mam ją w planach.

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka ta od dawna już czeka na mojej półce i prawdopodobnie przeczytam ją jeszcze na wakacjach w ramach wyzwania "Kiedyś przeczytam". Z początku wydawało mi się, że będzie to jedynie banalna młodzieżówka, ale ostatnio napotykam się na coraz więcej pozytywnych opinii o tej lekturze. Zachęcił mnie również fakt, że jest pełna muzyki, gdyż uwielbiam takie wątki w literaturze :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka po prostu perfekcyjna. :) Siła uczuć, nadziei, wspomnień. Wszystko to zawarte w tak niepozornie przedstawiającej się pozycji. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mnie niestety ta książka nie przypadła do gustu, ale film był piękny :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękna i poruszająca historia. Uwielbiam zarówno książkę, jak i film. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie mogę się doczekać przeczytania tej książki. :)
    Zostałaś nominowana do LBA na moim blogu, mam nadzieję, że przyjmiesz wyzwanie.
    Pozdrawiam :D
    reviews-be-vickyy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Oglądałam film, ale po ksiązkę jeszcze nie sięgnęłam, chociaż koleżanka mówi, że jest świetna. Chyba w końcu muszę ją od niej pożyczyć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy okazji nominowałam Cię u siebie do Liebster Blog Award, zapraszam :)
      www.bookprisoner.blogspot.com

      Usuń
  8. Czytałam, bardzo mi się podobała. Pochłonęłam ją w jeden dzień :)
    Pozdrawiam, maobmaze

    OdpowiedzUsuń
  9. Zachęciłaś mnie, na pewno kiedyś ją przeczytam ;)


    https://fuukor-wam-poczyta.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Przybyszu, jeśli zawędrowałeś tak daleko, to zostaw po sobie ślad, który będzie dla mnie motywacją do blogowania i namacalnym dowodem na to, że podzielasz moją sympatię do książek ;)